11 sprawdzonych porad o tym jak ustrzec się żylaków kończyn dolnych.

Praesente medico nihil nocet.

W obecności lekarza nic zaszkodzić nie może.
Opis: żart

Zgodnie z zapowiedzią pierwszy post medycyna 80/20 jest o żylakach kończyn dolnych.

Jeśli jesteś kobietą i ktoś w Twojej rodzinie ma lub miał żylaki, to możesz czekać aż rozwiną się one u Ciebie albo coś z tym zrobić.

Skupimy się dzisiaj na tym, co można robić by nie dopuścić do ich rozwoju. Co robić w ramach profilaktyki?

Zapraszam do lektury!

***

1. Konieczna jest zmiana stylu życia i zwiększenie aktywności fizycznej!

2. Wyginaj śmiało ciało!
Unikaj stojącego i siedzącego bezruchu. Często zmieniaj pozycję ciała i kończyn dolnych. Półgodzinny spacer najlepiej codziennie.
Pływanie, umiarkowana jazda na rowerze, bieganie, joga – jak najbardziej: TAK! Ogranicz sporty siłowe, sporty walki i inne ćwiczenia wykonywane na bezdechu.

3. Nigdy, ale to przenigdy nie zakładaj nogi na nogę podczas siedzenia! Unikaj siedzenia z nogami zgiętymi pod kątem prostym w stawach kolanowych i biodrowych, zatroszcz się o ergonomiczne stanowisko pracy z pochylonym oparciem krzesła, podnóżek pod stopy.

4. cztery ćwiczenia – proste i efektywne!
Musimy uruchomić mięśnie w nogach i zmobilizować do pracy żyły.
W tym celu minimum 2 razy dziennie wykonuj następujące ćwiczenia:

1. Na rozgrzewkę rowerek: leżąc na plecach wykonuj nogami ruchy tak jak podczas jazdy rowerem – czas jazdy 2 minuty.

2. Usiądź na krześle, stopy i kolana złączone razem. Zginaj i prostuj palce obu stóp. Podczas zgięcia przytrzymaj przez kilka sekund palce stóp w górze – minimum 12 powtórzeń.

3.  Siedząc na krześle lub jeśli możesz to stojąc np. przy ścianie napinaj łydki  wspinając się na palcach. Ćwiczenie wykonuj powoli – utrzymując przez kilka sekund napięcie w łydkach – minumum 12 powtórzeń.

4. Siedząc na krześle wyprostuj nogę tak by napiąć m. czworogłowy uda (największy mięsień na przedniej stronie uda), opuść nogę. Następnie wyprostuj drugą nogę i napnij mięsień czworogłowy. Na zmianę raz jedna noga, raz druga – po 12 powtórzeń na każdą nogę.

Link do bardzo dobrego wideo o podobnych ćwiczeniach tutaj

Wybierz coś dla siebie – koniecznie! Ćwicz każdego dnia!

5. Ogranicz gorące kąpiele w wannie na korzyść chłodnych kąpieli pod prysznicem. Sauna – zabójcza!

6. W czasie wypoczynku i snu leż z kończynami uniesionymi nieco powyżej poziomu serca), lekko zgiętymi w stawach kolanowych, podpartymi na całej długości goleni (a nie punktowo).

7. Systematycznie kontroluj swój stan zdrowia u ginekologa – zwłaszcza jeśli jesteś leczona hormonalnie.

8. Utrzymuj prawidłową, należną masę ciała. Należy jeść dużo warzyw i owoców, ograniczyć mięso i wędliny, a zamiast smalcu używaj oliwy lub oleju

9. Właściwy ubiór (nieuciskające skarpety, pończochy, unikaj bardzo obcisłych spodni, gorsetów itp.)

10. Odpowiednie obuwie – prawidłowa wysokość obcasa. Jeśli często chodzisz na wysokim obcasie, zrezygnuj jak najszybciej z tej przyjemności. Jeśli już musi być obcas, to najlepiej 3-5 cm.

11. Stosowanie flawonoidów czy innych leków ma ważne działanie wspomagające w zapobieganiu i leczeniu wszystkich stanów zapalnych w układzie żylnym, w okresie pooperacyjnym, w obrzękach pourazowych a zwłaszcza przy nasileniu dolegliwości w okresie letnim. Celowe jest ich stosowanie zapobiegawcze w celu zmniejszenia objawów przemijającej niewydolności żylnej występującej przy długich lotach pasażerskich. Flawonoidy, oddziałując przede wszystkim na mikrokrążenie, poprawiają przepływ żylny, zmniejszają obrzęki i inne dolegliwości związane z chorobą żylakową (ból, kurcze mięśniowe, uczucie ciężkości nóg, dyskomfort).

Ale!  Żaden preparat zawierający flawonoidy nie chroni przed rozwojem zaawansowanych zmian.

***

Prócz przygotowania porad powyżej wyszukałem dodatkowo dla Ciebie bardzo wartościowe merytorycznie materiały. Warto się z nimi zapoznać.

Ćwiczenia korzystnie wpływające na Twój układ żylny w domu i pracy

Bóle, kurcze i obrzmienia – czy też w żyłach coś się zmienia?

Sprawdź stan swoich żył – test online

Wideo z prof.  Wojciechem Noszczykiem – opowiada o przewlekłej chorobie żylnej

Pozdrawiam zdrowo!
Konrad Kokurewicz

p.s. jeśli informacji o żylakach masz już dość, chciałabyś się odprężyć i poczytać coś interesującego – na zupełnie inny temat, to zapraszam tutaj

  • lailaali

    Witam! Bardzo ciekawy post!!
    Mam pytanie, czy kobiety w ciąży mogą w jakiś dodatkowy sposób ustrzec się powstawania żylaków? Czy powstawanie żylaków jest dziedziczne? Czy mężczyźni też cierpią na tą dolegliwość?
    Pozdrawiam….

  • @lailaali – witam serdecznie na naszym blogu i dziękuję za miłe słowa.
    Jeżeli u kobiety ciężarnej istnieje ryzyko wystąpienia żylaków lub już się one pojawiły powinna stosować pończochy przeciwżylakowe.

    Trzeba będzie dobrać odpowiednią siłę ucisku – sprzedawca w sklepie z pewnością wyjaśni co i jak. Najlepiej jeśli pończochy uciskowe staną się podstawą garderoby już od pierwszych miesięcy ciąży.

    Dodatkowo w celu usprawnienia przepływu krwi w kończynach kobiety ciężarne powinny prowadzić aktywny tryb życia i unikać długiego przebywania w pozycji stojącej lub siedzącej. Codzienne spacery oraz odpowiednia gimnastyka znacznie ulepszą krążenie żylne – co i jak ćwiczyć w linkach pod koniec posta.

    Dieta zawierająca dużo błonnika i witaminy C oraz PP pozwoli na zmniejszenie ryzyka rozwoju choroby oraz utrzymanie odpowiedniej masy ciała, mającej ogromny wpływ na cały układ krążenia.

    W pewnym sensie żylaki są dziedziczne – w niektórych rodzinach występują dużo częściach niż w innych.

    Mężczyźni nie maja taryfy ulgowej – również chorują.

    Pozdrawiam zdrowo!
    Konrad Kokurewicz

  • Viola

    Flawonoidy!
    To się dowiedziałam ciekawej rzeczy. Do tej pory wiedziałam, że jako rozganiacze wolnych rodników, mają duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych.
    Dzięki za dodatkowe informacje. Chyba muszę sobie więcej poczytać na ich temat :-))
    Viola

  • Alinka

    Ja też mam żylaki i znalazłam na internecie taki stymulator pompy łydkowej Veinoplus i jak mam byc szczera to już żyć bez niego nie moge..Nogi mnie nie bolą nie ciagną nie puchną no sama się dziwie bo w lato to o rajstopach uciskowych można zapomniec a wtedy wyjatkowo bola mnie nogi i wygladaja ochydnie naprawde warto poszukac bo w moim przypadku czuje ze mi nogi dosłownie uratował

  • Czy diosminex, który lekarz mi polecił na żylaki jest dobrym lekiem?

  • Weronika Woźniak

    W przypadku żylaków po prostu zaleca się dbanie o siebie od samego początku. Zdrowa dieta, odpowiedni poziom aktywności fizycznej. Można też stosować różnego rodzaju preparaty. Tutaj jednak należy szukać preparatów, które mają skład jedynie naturalny, bo jak wiemy faszerowanie się jakimiś substancjami chemicznymi, nikomu nie sprzyja na dłuższą metę. Polecanym preparatem jest zatem na przykład Varosin Forte Max – https://varosin.pl/bl1/5a85704b990ad/47